Angst og tvangstanker · Katastrofetanker, mindspin og negative tanker · Selvværd · Stress · Teenager · Til studerende

Overspringshandlinger og eksamensangst

Kender du fornemmelse af at ville noget – men uden at gøre det? Eller at burde gøre noget, du har sat dig for, for så at opdage du har gang i noget helt andet.

Overspringshandlinger er det vi gør i stedet for, det vi skulle eller havde planlagt at gøre. Fx når vi læser til eksamen, så skal planterne vandes eller der skal gøres rent eller vaskes tøj, eller ens venner skal besøges.

Overspringshandlinger kan være en udefineret pause, men det kan også være fordi, vi frygter, at vi ikke er gode nok, til det vi gør. For hvad nu hvis eksamen ikke går, som den skal eller den opgave, vi skriver ikke bliver god nok?

Overspringshandlingen giver os en “pause”, men ofte er denne pause ikke forbundet med afslapning, men med dårlig samvittighed eller bekymring.

Overspringshandlingen kan således hænge sammen med den tillid vi har til vores egne evner, men også til perfektionisme.

Hvis vi stiller store krav til os selv og til de resultater vi skal opnå, så kan det være svært i det hele taget at komme i gang. Vi føler, at der lige er noget, der skal laves forinden og når det er gjort – så går vi i gang.

Nogle gange opdager vi, at vi slet ikke for gjort det, vi havde sat os for – og så ryger den ellers så velplanlagte læseplan.

Overspringshandlinger tager tid væk fra det, som vi skal have gjort, og kan derved indirekte give stress, føre til lavt selvværd og usikkerhed. Måske sammenligner vi os selv med andre, og forstå ikke de kan, når vi selv synes, det er svært. Tiden bliver kortere til at forberede eksamen eller skrive opgaven.

Nogle mennesker arbejder godt under pres, men er ofte ikke bevidste om, hvor meget tid overspringshandlinger kan tage.

At introducere bevidste pauser, hvor du kommer væk fra tingene, er meget gavnlige så der kommer en distance til det du fx skriver i din opgave eller den beregning du er ved at lave. Problemet indtræder, når pauserne egentligt ikke føles som pauser og varer så længe, at du ikke rigtigt kommer i gang.

Spirit and Mind ApS har talt med mange studerende, der netop kæmper med:
– At komme god i gang med en læseplan
– Komme igennem studiet
– Reducere stress
– Kunne fremlægge til mundtligt eksamen
– Skabe struktur både i hverdagen på studiet og i eksamensperioden
– Kunne balancere mellem studie og fritid – og finde tid til det sociale
– At møde nye mennesker og kunne nå det hele alligevel
– At opnå balance i hverdagen

Priser og rabat

Spirit and Mind ApS ønsker, at terapi og coaching skal være en mulighed for alle og giver rabat til: Studerende, arbejdsløse, pensionister og efterlønsmodtagere. Der gives ikke rabat til par- og familieterapi.

Se priser her

Tider og kontakt

Hos Spirit and Mind ApS kan du få tider hos Inge G. F. Larsen til samtaler uden for almindelig arbejdstid.

Se tider hos Spirit and Mind ApS her

Kontakt Spirit and Mind ApS her

Narrative samtaler med rabat på Frederiksberg og på Skype

Spirit and Mind ApS tilbyder individuel terapi og coaching, business & executive coaching, outplacement samtaler, par- og familieterapi samt terapi med børn og unge på Frederiksberg og over Skype ud fra den narrative tilgang. Endvidere arbejder Spirit and Mind ApS med højtbegavede børn, hvilket er børn med en IQ over 125.

Coaching and Therapy is also given in English for non-Danish speaking persons.

Se et overblik over alle muligheder for samtaler her

Se yderligere information på Spirit and Mind ApS’s hjemmeside her

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s