Coaching · Effekten af coaching og terapi · Hvor hurtigt går det? · Motivation · Psykoterapi · Referencer · Samtaleterapi · Til studerende · Venner og sociale relationer

Status for igangværende forløb, kvinde 26 år – tematik: At få tingene gjort med en struktureret hverdag som mor og studerende

Status for igangværende forløb, kvinde 26 år, oprindelige tematikker var bl.a.:

  • Det at studere og, få hverdagen til at hænge sammen
  • At få gjort de ting, jeg sætter mig for
  • At beslutte mig for noget som helst i stedet for at udsætte eller ændre beslutninger, så de ting jeg sætter mig for ikke bliver til noget
  • At føre en struktureret hverdag som mor og studerende

Nedenfor kan du læse en status for et igangværende forløb skrevet af en kvinde på 26 år, der har haft 14 samtaler før status er udarbejdet.

Status giver et indtryk af, hvordan det er, at være i et forløb, og hvordan der allerede er begyndt at danne sig andre og mere fortrukne historier i forhold til blandt andet tematikkerne overfor.

Baggrund
Køn, alder, landsdel i Danmark?

Kvinde, 26 år, Hovedstaden.

Hvor lang tid har dit igangværende forløb varet indtil nu?
Siden Maj 2013

Hvorfor valgte du Spirit and Mind ApS?
Jeg begyndte at være meget træt af min evigt tilbagevendende, dårlige samvittighed omkring det ikke at nå det, jeg satte mig for. Jeg havde nok en urealistisk høj forventning til mig selv, der resulterede i, at jeg ikke magtede at gå i gang. På den måde virkede det som om, at jeg brugte uforholdsmæssigt meget tid på det, der føltes som ingenting.

Har du gået i terapi/coaching før? Er der nogen forskel på den terapi/coaching og den narrative tilgang? Hvilken effekt har denne eventuelle forskel haft på dit forløb indtil nu?
Nej

Problematik
Hvordan vil du beskrive dit liv/din hverdag før forløbet hos Spirit and Mind ApS?

På mange måder var jeg nået til et punkt, hvor tingene i hverdagen forekom uoverskuelige. Alt det jeg var i gang med, var noget jeg gjorde, fordi jeg regnede med, at det ville hjælpe mig med at opnå det næste skridt i livet: F. eks. At blive færdig og få et job, købe hus osv.

Hvad er historien om problematikken? Har du kendt den længe?
Jeg har altid haft svært ved at lave mine lektier. Ikke fagligt set, men mere i relation til det at komme i gang. Det har været det store debatemne til mine skole – hjem – samtaler, og det er noget, som jeg tilsyneladende har haft meget svært ved at lære. Også selvom det i sidste ende kunne være ret hyggeligt.

Effekt af forløbet indtil nu
Hvad har du taget med dig fra forløbet indtil nu?

Det vigtigste jeg har taget med indtil videre er det, at jeg har fået et andet forhold til min hverdag og mine pligter. Det, at jeg har valgt at studere, det jeg gør, fordi jeg synes det er sjovt og interessant. Dvs. at jeg forsøger at opfatte mine ’pligter’, som noget jeg selv har valgt, og som jeg bør nyde. At jeg ikke gør ting for at opnå noget, men at det er ligeså vigtigt også at nyde at gøre det.

Hvad har været mest betydningsfuldt ved forløbet indtil nu?
At blive lyttet til og forstået: Mødt i de problemer man måtte have, og hvor Inge har været i stand til at imødekomme dem uden at tage parti.

Hvor effektiv vil du vurdere forløbet indtil nu til at have været og hvorfor det?
Jeg synes, at forløbet har været godt. Jeg har fået meget ud af, at have haft en person til at lytte og forstå, samt diskutere ens hverdag med. Hvordan man agere i en social sammenhæng, hvorfor man måske, ubevidst kan have en adfærd i forhold til andre.

Hvordan opleves det, at tale med Inge?
Jeg synes det er rart at tale med Inge. Jeg synes det kommer nemt og naturligt at tale sammen om meget personlige emner, selvom vi som sådan ikke kender hinanden.

Du har fået tilsendt fotos efter hver time med et uddrag af dine egne ord,
Hvordan har du anvendt disse fotos?

Jeg har brugt dem, hvis vi har lavet en to-do-liste til noget

Er der noget disse fotos har hjulpet dig til/gjort nemmere?
Ja, for jeg har kunne skabe et hurtigt overblik

Hvor tit og hvordan har du brugt fotos?
Ikke så tit, se ovenstående

Hvad effekt har forløbet indtil nu haft for din hverdag, dit studieliv og dit familieliv?
Jeg synes, der er kommet mere ro på. Jeg har skruet ned for mine forventninger i forhold til, hvad jeg kan nå. Dermed er det mere overskueligt at nå det, jeg planlægger. Derfor når jeg mere, end hvis alt forekommer meget uoverskueligt.

Er der sket ændringer i dine tanker omkring dig selv?
Jeg har en følelse af, at det er nemmere at slå til og leve op til sine forventninger.

Er der sket ændringer i dit forhold og din kommunikation til andre mennesker (studie/privat)?
Jeg synes, at jeg er blevet bedre til at være mere åben. Have en idé om, at jeg kan have gavn af andres evner, og omvendt.

Er der sket ændringer i din væremåde overfor og dine tanker om andre mennesker?
Det er der. Jeg forsøger at være mere inviterende, når jeg spørger om hjælp. Hvis jeg arbejder sammen med nogen, prøver jeg også på at tage mig tid til at gennemgå noget, som de måske har svært ved, i stedet for at herse igennem. På den måde er det også med en bedre følelse, hvis jeg beder nogle andre om, at gennemgå noget for mig, som de har godt styr på. Til tider har jeg nok haft en tendens til at virke anklagende, når jeg spurgte hjælp om noget, jeg ikke kunne finde ud af. Det skete i frustration over, at jeg ikke kunne finde ud af emnet, og fordi jeg synes det var irriterende, at de andre forstod noget, jeg ikke forstod.

Er der færdigheder, du har udviklet under forløbet indtil nu i forhold til din oprindelige tematik?
Det er der. Jeg forsøger at være mere bevidst om min opførsel, og hvis jeg måske har opført mig på en kedelig måde, forsøger jeg at finde en forklaring. På den måde, kan jeg arbejde med at tænke over, hvordan jeg kan tackle tingene på en bedre måde.

Er der sket ændringer på områder, der ikke umiddelbart har noget med din/dine oprindelige problematik/problematikker at gøre?
Det tror jeg. Jeg tror at mine problemer har haft mange årsager og konsekvenser. Dvs. at min opførsel på en indirekte måde skaber cirkler. F.eks. jeg er blevet bedre til at udvide min omgangskreds.

Hvad er eventuelt blevet nemmere siden du startede dit forløb?
At komme igennem min hverdag og acceptere, at jeg har et mere naturligt forhold til aftaler.

Er der nogle ting du har fået mere lyst til efter du er startet forløbet?

Den energi, jeg brugte på at konkurrere med andre, bruger jeg på mine ’pligter’ i hverdagen. Dermed har jeg fået mere lyst til mit studie og eventuelt fået lyst til at nørde mere (phD).

Fremtid – tanker omkring det videre forløb
Vil du anbefale Spirit and Mind ApS til andre?

Hvis jeg møder nogen, som har nogle problemer som de har svært ved at sætte ord på, ville jeg.

Hvis du skulle beskrive det sted, du står nu med et ord, hvilket ord ville du så bruge?
Lev

Hvor meget er du pt. påvirket af din oprindelige tematik?
Jeg synes stadig, at jeg er påvirket, men det er blevet meget bedre, end da jeg startede hos Inge.

Har du en fornemmelse af hvilke punkter du ønsker at have fokus på i dit fremtidige forløb?
Jeg kunne godt tænke mig at tale mere om min barndom. Jeg synes, at jeg er blevet konfronteret meget med den, efter jeg selv fik et barn.

Hvad er effekten af at gøre status i dit forløb?

Det skaber et overblik, der får mig til at betragte vores samtaler som en helhed. Jeg bliver glad for at stoppe op og konkretisere de ting, som jeg har forbedret og arbejdet med.

Narrativ terapi og coaching arbejder med at afdække dominerende og normative historier, der påvirker vores livsførelse, samt med at få de mere foretrukne historier frem og mere tilstede, de historier, der er forbundet med vores værdier og intensioner, altså med de ting og det liv vi hellere vil leve.

Priser og rabat

Spirit and Mind ApS ønsker, at terapi og coaching skal være en mulighed for alle og giver rabat til: Studerende, arbejdsløse, pensionister og efterlønsmodtagere. Der gives ikke rabat til par- og familieterapi.

Se priser her

Tider og kontakt

Hos Spirit and Mind ApS kan du få tider hos Inge G. F. Larsen til samtaler uden for almindelig arbejdstid.

Se tider hos Spirit and Mind ApS her

Kontakt Spirit and Mind ApS her

Narrative samtaler med rabat på Frederiksberg og på Skype

Spirit and Mind ApS tilbyder individuel terapi og coaching, business & executive coaching, outplacement samtaler, par- og familieterapi samt terapi med børn og unge på Frederiksberg og over Skype ud fra den narrative tilgang. Endvidere arbejder Spirit and Mind ApS med højtbegavede børn, hvilket er børn med en IQ over 125.

Coaching and Therapy is also given in English for non-Danish speaking persons.

Se et overblik over alle muligheder for samtaler her

Se yderligere information på Spirit and Mind ApS’s hjemmeside her

 

Skriv et svar

