Effekten af coaching og terapi · Ensomhed · Humørsvinginger · Hvor hurtigt går det? · Mor/datter konflikt · Overspisning · Overvægt · Referencer · Selvværd · Til studerende · Trøstespise · Vægttab · Venner og sociale relationer

Status for igangværende forløb – kvinde 22 år

Status for igangværende forløb, kvinde 22 år, tematikkerne er bl.a. selvværd, sociale relationer og at opnå spænding/variation i hverdagen

Nedenfor kan du læse en status for et igangværende forløb skrevet af en kvinde på 22 år, der har haft 25 samtaler før status er udarbejdet.

Status giver et indtryk af hvordan det er, at være i et forløb, og hvordan der allerede er begyndt at danne sig andre og mere fortrukne historier i forhold til blandt andet tematikkerne selvværd, sociale relationer og opnåelse af spænding/variation i hverdagen.

Baggrund

Køn og alder?

Kvinde, 22 år

Landsdel i Danmark?

Hovedstaden.

Hvor lang tid har dit igangværende forløb varet indtil nu?

Siden juli 2010

Hvorfor valgte du Spirit and Mind ApS?

Jeg er studerende og Spirit and Mind ApS tilbød nogle priser, der var til at betale, oven i købet med studierabat. Samtidigt virkede det ikke, som om at de lavere priser betød ringere kvalitet.

Har du gået i terapi/coaching før? Er der nogen forskel på den terapi/coaching og den narrative tilgang? Hvilken effekt har denne eventuelle forskel haft på dit forløb indtil nu?

Nej, jeg har ikke prøvet det før.

Problematik

Hvordan vil du beskrive dit liv/din hverdag før forløbet hos Spirit and Mind ApS?

Jeg var en indadvendt og lukket person, som der havde et meget lavt selvværd. Jeg troede altid, at det var mig, der var noget galt med, fx følte jeg ikke, at jeg kunne finde ud af at være social eller holde en samtale i gang. Jeg var ganske enkelt helt tom i mit hoved og anede ikke, hvad jeg skulle spørge folk om. Jeg synes ikke, at det var normalt, og jeg følte mig derfor heller ikke normal. Alle andre unge på 22 år har 30 venner, elsker at snakke, ses altid med vennerne og elsker at gå til fest. Sådan er jeg ikke, og jeg bebrejdede mig selv for, at jeg ikke var normal, og nu måtte jeg tage mig sammen snart. Jeg er overvægtig og grundet det lave selvværd og mine negative tanker, blev min overvægt større og jeg dunkede hele tiden mig selv i hovedet, fordi jeg rigtig gerne ville tabe mig.

Yderligere var det svært at opleve noget nyt, for jeg vidste aldrig, hvad jeg havde lyst til at lave – uanset hvad der blev foreslået, havde jeg ikke lyst til at lave det. Jeg var meget negativ og havde humørsvingninger. Jeg spiste når jeg var trist, og især når jeg kedede mig, hvilket jeg ofte gjorde.

Jeg var alt i alt en meget usikker pige, som følte sig alene og ensom og udenfor fællesskabet.

Hvad er historien om problematikken? Har du kendt den længe?

Det hele startede, da jeg begyndte i folkeskolen, hvilket først virkelig er gået op for mig efter mine samtaler med Inge. Jeg sad altid alene i frikvartererne, mens de andre legede – jeg gad ikke være med til deres leg. Men samtidigt vidste jeg ikke selv, hvad jeg ville lege. Så jeg beskæftigede mig selv, hvilket ikke ligefrem fik de andre til at ville snakke med mig. Så jeg havde ikke rigtig nogen venner. I 2. klasse startede der så en pige som boede lige overfor mig, og vi blev veninder. Senere hen sås jeg lidt med nogle af de andre, men det var stadig ikke sådan, som de andre gjorde og jeg følte mig mærkelig. Jeg kunne ikke finde ud af det. Jeg har altid haft problemer med at række hånden op i timerne – og det kom frem til hver skole/hjem samtale, hvilket bare gjorde mig endnu mere ked af det, for jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få mig selv til at ændre det. Jeg kunne ikke få ordene ud, jeg fik en klump i halsen, hver gang jeg blev tvunget til at sige noget. Jeg fik nogle gange lette tårer i øjnene. Det var virkelig en ubehagelig følelse hvilket nok bunder i den måde lærerne så har svaret på. Det har højest sandsynligt ikke været med til at hjælpe mig – tværtimod har deres svar kun været med til at få mig til at føle mig endnu mere dum og mærkelig. Alle de her ”problemer” jeg så gik rundt med alene, har fået mig til at trøstespise og spise når jeg kedede mig. De andre var jo sammen med vennerne – jeg sad hjemme foran TV’et og spiste masser af mad. Mine forældre var ofte ikke hjemme, når jeg kom hjem fra skole (efter jeg gik ud af klub), hvilket gav mig masser af tid til at skjule mit æderi. Nogle gange gik der mange timer, hvilket nok heller ikke har været sundt for mig. Jeg havde brug for mine forældre i den alder (det kan jeg se nu). Jeg blev meget selvstændig, men manglede mine forældre. Jeg blev mere og mere overvægtig, og det kæmper jeg så stadig med.

 Effekt af forløbet indtil nu

Hvad har du taget med dig fra forløbet indtil nu?

Uha, der er jo rigtig mange ting, og det er ikke alt sammen, der har været skrevet ned.

Først og fremmest er jeg blevet gladere for mig selv, og jeg har accepteret, at jeg er som jeg er. Jeg er blevet mere ligeglad med, hvad andre tænker om mig. Jeg har fået det bedre socialt både på mit studie og på mit deltidsjob. Også rent privat – Jeg har nemmere ved at tale med folk. Det er stadig ikke bare noget, der kommer af sig selv, jeg tænker utroligt meget over, hvad jeg kan spørge om. Det er en meget energikrævende proces for mig. Men det er trods alt blevet nemmere. Jeg har tabt 13 kilo siden jeg startede hos Inge – hvilket primært skyldes at jeg har fået et større selvværd, og jeg er begyndt at tænke anderledes. Jeg er dog gået lidt i stå, men det sker jo. Jeg er blevet mere bevidst om, hvad der kan give mig spænding i hverdagen, så jeg ikke går rundt, og keder mig hele tiden. Jeg er blevet bedre til at tale med min kæreste og lave andre ting end bare at glo TV. Det er dødssygt altid at lave det samme. Jeg er blevet meget bevidst om, hvem jeg er, og hvad jeg står for, og jeg kan finde ud af at sætte mig i respekt nu. Jeg kan finde ud af at sige fra, når noget eller nogen overtræder min grænse. Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk er en ret god leder i forhold til opgaveskrivning på studiet, hvilket jeg aldrig havde troet. Jeg har fået super gode karakterer på hele studiet, hvor jeg ellers altid har ligget utroligt lavt både i folkeskolen og gymnasiet. Det har så også noget at gøre med, at jeg nu interesserer mig for det jeg laver, men samtidigt er det også mit selvværd, der hjælper og at jeg i det hele taget har det bedre nu.

Hvad har været mest betydningsfuldt ved forløbet indtil nu?

Det er svært at sige – det hele er jo så vigtigt. Men at arbejde med selvværdet har helt klart været meget betydningsfuldt. Og det at skabe spænding i livet og kunne tale med folk, giver jo også et bedre selvværd. Så det hele hænger sammen med selvværdet.

Hvor effektiv vil du vurdere forløbet indtil nu til at have været?

Jeg synes, at forløbet har været meget effektivt. Jeg har lige fra dag 1 kunne mærke små forbedringer efter hver samtale. Nye tanker der bliver sat i gang. Nye måder at se tingene på. Nye historier. Det har været en stor personlig udvikling for mig.

Hvordan opleves det, at tale med Inge?

Inge er super sød og venlig. Hun er altid smilende og får mig tit til at le. Der er en meget afslappende stemning og det føles ikke sådan psykolog agtigt at tale med Inge. Det hele foregår meget nede på jorden, og man kan tale om alt.

Du har fået tilsendt noter som en pdf-fil efter hver time med et uddrag af dine egne ord,

  • Hvordan har du anvendt disse noter?
  • Er der noget noterne har hjulpet dig til/gjort nemmere?
  • Hvor tit og hvordan har du brugt noterne?

Jeg har gemt noterne på min PC og vil printe dem ud og sætte dem ind i en mappe. Så kan jeg kigge på dem en gang imellem for lige at blive mindet om nogle af de ting, vi har talt om. Her står jo også de nye tanker og historier, jeg så er kommet frem til, hvilket man godt kan glemme lidt i hverdagen. Så det er jo dejligt at det hele står skrevet ned, så man ikke glemmer det fuldstændigt. Jeg har ikke rigtig brugt noterne endnu, men jeg vil som sagt gøre det.

Hvad effekt har forløbet indtil nu haft for din hverdag?

Jeg har fået det bedre både i privaten, på studiet og på arbejdet. Jeg føler mig gladere og jeg føler mig accepteret. Jeg er blevet bedre til at tale med folk og være ligeglad med hvad de tænker.

Er der sket ændringer i dine tanker omkring dig selv?

Ja jeg tænker ikke så dårligt om mig selv mere. Jeg tænker, at jeg er som jeg er, og jeg er god nok, som jeg er. Jeg har accepteret mig selv.

Er der sket ændringer i dit forhold og din kommunikation til andre mennesker?

Ja jeg har som sagt fået nemmere ved at tale med andre, selvom det stadig sagtens kunne blive bedre. Jeg har fået nogle veninder på mit studie nu, hvilket er rigtig dejligt.

Er der sket ændringer i din væremåde overfor og dine tanker om andre mennesker?

Jeg er blevet mere ligeglad, med hvad de tænker, så jeg siger også bare det jeg har lyst til. Det gør det ofte også mere sjovt. På den måde lærer de jo også mig at kende. Jeg er begyndt at se en værdi i at få skabt nogle venskaber.

Er der sket ændringer på dit arbejde og/eller i din fritid?

Ja jeg taler med folk og føler mig bedre tilpas. Jeg kan sige fra. Jeg kan sige derhjemme at nu sidder vi bare og snakker i stedet for at se TV. Jeg kan opleve nye ting.

Er der færdigheder, du har udviklet under forløbet indtil nu?

Jeg har lært at sige fra, selv overfor dem man ikke rigtig kender. Jeg er blevet bedre til at kommunikere. Jeg kan se tingene fra flere sider. Jeg kan se positivt på tingene. Jeg har lært at acceptere mig selv og tilgive fortiden.

 Er der sket ændringer på områder, der ikke umiddelbart har noget med din/dine oprindelige problematik/problematikker at gøre?

Ja masser – mit helt oprindelige problem var egentlig bare selvværdet og at jeg ville tabe mig. Så er der jo så samtidigt sket ændringer i mit sociale liv, kommunikationen, glæde ved livet, fået flere venner, fået et bedre forhold til min kæreste, et bedre forhold til min mor, blevet mere bevidst om hvem jeg er og hvad jeg egentlig kan. Der er sikkert mere, men det er svært lige at komme i tanke om det hele.

Hvad er eventuelt blevet nemmere siden du startede dit forløb?

Det er nemmere at tale med andre. Nemmere at se de positive historier frem for de negative. Nemmere at skabe spænding i livet. Nemmere at elske mig selv.

Er der nogle ting du har fået mere lyst til efter du er startet forløbet?

Ja, at leve livet. Tage flere chancer for at opnå spænding og opleve nye ting. Jeg må kaste mig ud i det, selvom jeg nogle gange ikke kan se det spændende i det fra starten. Jeg har fået lyst til at få skabt nogle venskaber og lyst til at hygge mig og have det sjovt.

Fremtid – tanker omkring det videre forløb

Vil du anbefale Spirit and Mind ApS til andre?

Ja helt sikkert. Jeg synes det har været fantastisk at opleve en positiv udvikling.

Hvis du skulle beskrive det sted, du står nu med et ord, hvilket ord ville du så bruge?

Fremskridt – Jeg har opnået rigtig meget og der er stadig punkter hvor det kan blive endnu bedre.

Hvad er effekten af at gøre status i dit forløb?

Jeg bliver bevidst om hvor meget jeg egentlig har udviklet mig. Det er en fed følelse.

Jeg får hele udviklingen sort på hvidt og kan bruge den senere hen.

Priser og rabat

Spirit and Mind ApS ønsker, at terapi og coaching skal være en mulighed for alle og giver rabat til: Studerende, arbejdsløse, pensionister og efterlønsmodtagere. Der gives ikke rabat til par- og familieterapi.

Se priser her

Tider og kontakt

Hos Spirit and Mind ApS kan du få tider hos Inge G. F. Larsen til samtaler uden for almindelig arbejdstid.

Se tider hos Spirit and Mind ApS her

Kontakt Spirit and Mind ApS her

Narrative samtaler med rabat på Frederiksberg og på Skype

Spirit and Mind ApS tilbyder individuel terapi og coaching, business & executive coaching, outplacement samtaler, par- og familieterapi samt terapi med børn og unge på Frederiksberg og over Skype ud fra den narrative tilgang. Endvidere arbejder Spirit and Mind ApS med højtbegavede børn, hvilket er børn med en IQ over 125.

Coaching and Therapy is also given in English for non-Danish speaking persons.

Se et overblik over alle muligheder for samtaler her

Se yderligere information på Spirit and Mind ApS’s hjemmeside her

 

Skriv et svar

