Alkohol familier · Angst og tvangstanker · Anoreksi · Bulimi · Coaching · Cutting · Depression · Ensomhed · Erhverv og arbejdsliv · Familieterapi · Forældreproblematikker · Katastrofetanker, mindspin og negative tanker · Kærestevold · Livskrise · Mobning · Outplacement · Overgreb · Overspisning · Parterapi · Pensionist · Samtaleterapi · Selvskade · Spiseforstyrrelse · Stress · Tab og sorg · Teenager · Til studerende · Vold

At træffe valg

Hvad er det, der er baggrunden for de valg vi træffer? Det er et spørgsmål, hvortil der er mange svar og svaret afhænger af, hvem vi er eller hvem vi spørger.

Nogle anvender andre til at finde deres mening eller gør det andre siger, er bedst at gøre. F.eks. gør vi det, som resten af vennerne gør eller det modsatte. Måske er vi underlagt gruppepres eller ideer om status i det miljø vi møder omkring os.

Andre overvejer måske, at der er så mange valg, at valget slet ikke bliver taget, men udskudt, da det ikke er til at overskue. Måske med begrundelsen, hvis jeg ikke gør noget, går det i hvert fald ikke galt eller bliver værre end det jeg har nu.

Andre igen vælger fra. Måske som en beskyttelse af sig selv. Jeg gider dem ikke når, de har de holdninger eller gør de ting, de gør. Det kan give ensomhed og følelsen af isolation eller anderledeshed.

At træffe valg kan også være spontant, jeg vælger på fornemmelsen og ser hvad der sker, og vælger jeg galt kan jeg altid vælger noget andet.

Der er ikke en rigtigt eller en forkert måde at træffe beslutninger på. Men måden vi gør det på, er måske en anden end den vi foretrækker.

At træffe valg betyder, at vælge noget til, men dermed også at vælge noget fra. Fravalget betyder, at vi mister noget, selvom det måske er noget, vi gerne vil væk fra, er der stadig et tab i det. F.eks. tabet af håbet om at det kunne komme til at gå bedre. Vi går fra det velkendte til noget nyt og ukendt.

Det kan have konsekvenser at vælge og der kan ske uforudsete ting, nye veje og muligheder kan åbne sig som vi ikke kunne have forudset, da vi overvejede tingene.

Måske kan valget først træffes når andre har gjort noget først. Ventetiden kan lede til afmagt eller apati. Jeg er nødt til at se deres resultatet, før jeg ved hvad jeg vil, så jeg er i en venteposition indtil da. Dette kan f.eks. være tilfældet med valg vi gør på vores arbejde, hvor beslutningen afhænger at kollegerne leverance i f.eks. projekter.

Valget afhænger også af, hvordan vi vurderer, at vi vil klare os i den nye situation, og dermed linkes valget også til ens vurdering af sin egen fremtidige præsentation, magter jeg det?

Måske bliver vi tvunget til valg, som faktisk slet ikke passer med det vi vil.

Måske føler vi, at tingene bare sker uden, at vi har nogen som helst indflydelse på dem. Toget er kørt – hvorfor gjorde jeg ikke noget? Hvad skete der lige der?

At træffe valg, der er baseret på vores opfattelse af tingene, kræver at vi ved, hvad vi vil. Og hvordan ved vi det? Hvad er min mening om emnet? Hvilke konsekvenser har det for mig? For andre? Hvad nu hvis jeg ikke kender min mening – hvordan kommer jeg så frem til den? Hvad vil de andre tænke og synes?

Priser og rabat

Spirit and Mind ApS ønsker, at terapi og coaching skal være en mulighed for alle og giver rabat til: Studerende, arbejdsløse, pensionister og efterlønsmodtagere. Der gives ikke rabat til par- og familieterapi.

Se priser her

Tider og kontakt

Hos Spirit and Mind ApS kan du få tider hos Inge G. F. Larsen til samtaler uden for almindelig arbejdstid. 

Se tider hos Spirit and Mind ApS her

Kontakt Spirit and Mind ApS her

Narrative samtaler med rabat på Frederiksberg og på Skype

Spirit and Mind ApS tilbyder individuel terapi og coaching, business & executive coaching, outplacement samtaler, par- og familieterapi samt terapi med børn og unge på Frederiksberg og over Skype ud fra den narrative tilgang. Endvidere arbejder Spirit and Mind ApS med højtbegavede børn, hvilket er børn med en IQ over 125.

Coaching and Therapy is also given in English for non-Danish speaking persons.

Se et overblik over alle muligheder for samtaler her

Se yderligere information på Spirit and Mind ApS’s hjemmeside her

 

Skriv et svar

