Alkohol familier · Børn · Familieterapi · Forældreproblematikker · Mobning · Overgreb · Psykoterapi · Samtaleterapi · Skilsmisse · Tab og sorg · Teenager

Børns trivsel

Når familie og barn/børn starter i terapi, skyldes det som regel, at barnets adfærd, følelser eller tanker, bekymrer forældrene eller andre omsorgspersoner.

Barnet kan f.eks. virke angst, aggressivt, styrende, gammelklogt, trist, tilknappet, overtilpasset eller tilbageholdende. Endvidere kan det være, at barnet ødelægger ting, nægter at gå i institution eller skole, opfører sig barnligt for alderen, er overansvarligt eller at barnet er usædvanligt optaget af seksuelle emner.

Forældrene skal kunne acceptere, at barnet kommer i terapi. Det indebærer flere ting:

At forældrene passer tider og melder afbud, hvis barnet er forhindret pga. sygdom.

At forældrene accepterer, at barnet har fortrolig kontakt med terapeuten.

Fortroligheden indebærer, at terapeuten ikke fortæller, hvad barnet siger og gør i terapien, og at forældrene (og andre) ikke spørger barnet herom. Hvis barnet selv fortæller, er det i orden.

Terapeuten orienterer med mellemrum forældrene om temaer i terapien og om udviklingstendenser (inden for rammerne af tavshedspligten).

At forældrene accepterer, at barnet fuldt ud kan orienteres om familiebegivenheder o.l.

Det kan være begivenheder, som forældrene hidtil ikke har fortalt barnet om, for at skåne barnet eller fordi de selv er pinligt berørte.

Det er vigtigt at de voksne samarbejder.

I pressede situationer kan forældre spørge sig selv og hinanden:

• Er der noget i vejen med vores barn?
• Hvordan snakker jeg med mit barn?
• Hvordan får vores barn det godt igen?
• Hvor kan vi få den hjælp vi ønsker?

Forældrene vil kunne tale med terapeuten en eller flere gange før terapien starter. Samtalerne kan dreje sig om forældrenes opvækst, deres liv og aktuelle situation, deres oplevelse af barnets vanskeligheder og deres tanker vedr. barnets udvikling fremover.

Herudover kommer spørgsmålet om, hvad det kan indebære for barnet og for forældrene selv – at barnet går i terapi.

Det er vigtigt, at barnet får bygget et tillidsforhold op til terapeuten, og der opstår en fortrolighed, der kan hjælpe barnet til bedre at forstå nogle af sine vanskeligheder.

Før terapiforløbet er startet og tilliden mellem barnet og terapeuten er etableret skal barnet normalt overvinde mange indre kvaler, før det bliver i stand til at erkende og acceptere sine dybere følelser.

Samtale er et vigtigt element i terapien. Men børn udtrykker sig også i høj grad gennem deres generelle adfærd. Endvidere er leg og tegning ofte velegnede udtryksmidler for børn.

Terapilokalet er med andre ord et rum, hvor tanker, følelser og handlinger skal have mulighed for at udfolde sig frit. Barnet vil som regel få mulighed for at udtrykke sig via både samtale, leg, tegning og visualiseringer.

Målet med terapien er, at barnet lærer sig selv at kende, forstår sine egne reaktioner og udvikler redskaber til at møde livets udfordringer på nye og mere hensigtsmæssige måde.

En gang imellem kan barnet være træt og stille efter terapitimen. Det skyldes som regel, at sindet arbejder i dybden. Her er det vigtigt, at forældrene giver barnet mulighed for at være alene og bearbejde tingene i fred og ro. Andre gange kan barnet være uroligt efter en terapitime. Her bør forældrene aktivt forsøge at skabe ro og rammer for barnet. Endelig vil barnet nogle gange strutte af selvtillid, når det kommer fra en terapitime.

Der kan være flere måder at bygge et terapiforløb op på, men det almindeligste er, at forældrene taler med terapeuten mindst én gang før terapien starter. Her får forældrene mulighed for at fortælle om familiens situation, barnets opvækst, ligesom de bliver orienteret om, hvad det betyder for barnet (og for dem selv), at barnet går i terapi.

Ved døgnanbragte børn kan man, som forældre havde brug for at have en at tale med. Det kan være svært at man ikke har sit barn hos sig og derfor er det vigtig at man har det godt når barnet er hjemme. Samtidig er der også den ensomhed, man kan føle når barnet er taget af sted igen.

Priser og rabat

Spirit and Mind ApS ønsker, at terapi og coaching skal være en mulighed for alle og giver rabat til: Studerende, arbejdsløse, pensionister og efterlønsmodtagere. Der gives ikke rabat til par- og familieterapi.

Se priser her

Tider og kontakt

Hos Spirit and Mind ApS kan du få tider hos Inge G. F. Larsen til samtaler uden for almindelig arbejdstid. 

Se tider hos Spirit and Mind ApS her

Kontakt Spirit and Mind ApS her

Narrative samtaler med rabat på Frederiksberg og på Skype

Spirit and Mind ApS tilbyder individuel terapi og coaching, business & executive coaching, outplacement samtaler, par- og familieterapi samt terapi med børn og unge på Frederiksberg og over Skype ud fra den narrative tilgang. Endvidere arbejder Spirit and Mind ApS med højtbegavede børn, hvilket er børn med en IQ over 125.

Coaching and Therapy is also given in English for non-Danish speaking persons.

Se et overblik over alle muligheder for samtaler her

Se yderligere information på Spirit and Mind ApS’s hjemmeside her

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s