Angst og tvangstanker · Coaching · Effekten af coaching og terapi · Forældreproblematikker · Hvor hurtigt går det? · Psykoterapi · Referencer · Samtaleterapi · Terapi og coaching på telefon · Til studerende

Status for afsluttet forløb: Hvordan er det at gå i terapi/coaching og hvad får man ud af det? – Kvinde 27 år: Tema: Jeg var ikke mig selv mere

Nedenfor kan du læse en udtalelse/status for en kvinde på 27 år, der har afsluttet sit forløb hos Spirit and Mind ApS.

Ifølge Michael White og Alice Morgan er dokumentation og erklæringer med til at fastholde, hvor langt en person er kommet i forhold til sit problem.

Når en person genforfatter sit liv og sine relationer til andre mennesker, kommer personens indsigt i problematikken og personens præferencer i livet til at stå skarpere.

Den dominerende histories indflydelse aftager, i takt med at nye og foretrukne historier kommer til syne.

Et dokument over et afsluttet forløb registrerer personens præferencer, viden og beslutninger, så personen altid har adgang til dem.

Denne reference er et terapeutisk dokument for et afsluttet coaching forløb hos Spirit and Mind ApS.

Hvordan vil du beskrive dit liv/din hverdag før forløbet hos Spirit and Mind ApS?
Min hverdag var fuldt med mange tanker og bekymringer og da det så nærmede sig eksamenstid, kunne jeg ikke både overskue en familie, der ikke hang sammen, et arbejdspres der krævede overarbejde og så også læse til eksamen. Det gjorde, at jeg sov meget og ikke kunne komme op om morgen og det gik også meget ud over min træning og den rytme jeg havde i det. Og da jeg har gået både til coach og psykolog før, havde jeg tænkt tanken at opsøge en af delene igen, men gjorde først noget ved det, da en veninde bemærkede, at jeg ikke helt var mig selv mere.

Har du gået i terapi/coaching før? Er der nogen forskel på den terapi/coaching og den narrative tilgang? Hvilken effekt har denne eventuelle forskel haft på dit forløb?
Ja, som sagt ovenfor, så har jeg gået hos både en coach og en psykolog før, jeg har også gået i noget gruppe terapi, så har hørt mange teorier, men aldrig ordet ”den narrative tilgang” før hos Inge. Måske har de andre brugt den, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg har ikke hørt ordet før. Da jeg gennem mine forløb hos forskellige behandler har fundet ud af, at man skal være åben og motiveret for at arbejde med sig selv, syntes jeg, det er spænende med nye tilgange og perspektiver at se ens liv ud fra. Så jeg syntes, at det for mig har været en positiv oplevelse at bruge den narrative tilgang til tilværelsen.

Køn og alder?
Kvinde, 27 år (26 da jeg startede hos Inge)

Hvorfor valgte du Spirit and Mind ApS?
Jeg har en veninde, som er inde i min familie situation og jeg snakkede med hende om at det hele var ved at være lidt uoverskueligt igen, men havde ikke rigtig lyst til, at jeg skulle til psykolog igen. (Hun havde dog også sagt til mig, at hun godt kunne mærke, at der var en del som gik mig på). På hendes arbejde, havde hun fået en mail af nogle kollegaer til en coach. Hun sendte mig linket og efter et par dag kontaktet jeg Inge, som hurtigt svarede tilbage og så var mit forløb i gang, nok hurtigere end jeg selv lige havde regnet med.

Hvad tager du med dig fra forløbet?
En fornyet tror på mig selv, og at de handlinger, jeg gør her i livet, er i orden. Samt en tro på, at mine “kære” godt kan klare sig selv, uden at jeg skal være der og gøre tingene for dem.

Jeg skal til eksamen i morgen og indtil nu har jeg ikke været nervøs, men har de sidste par dage lavet en god blanding af at lave opgaver til eksamen, slappe af, flyttet for min bror og tage til træning. På den måde har jeg både lavet det jeg godt kan lide at lave samt fået læst, så jeg føler mig klar til i morgen. Noget har hjulpet, hvilket føles meget rart.

Hvad har været mest betydningsfuldt ved forløbet?
At jeg har accepteret, at jeg ikke kan rede mine kære, men at de selv må tage ansvar for deres handlinger. Jeg er her som en støtte, når de beder om hjælpen. Samt jeg har fået øjnene op for, hvor meget vi mennesker har at være glade for, selv små hverdagsting sætter jeg nu pris på, og det har gjort mig til en mere glad person igen.

Hvor lang tid varede dit forløb?
Tja, hos Inge en 3-4 måneder, men før det har jeg gået hos en anden coach, psykolog og gruppeterapi over 2 år.

Hvor effektiv vil du vurdere forløbet til at have været?
Syntes det har været effektivt og fået mig til at komme på rette kurs igen, da jeg var på vej ned i en ond cirkel. Måske det har gået lidt hurtigere end normal, da jeg jo har haft gået andre steder før og er kommet ind i rytmen med at arbejde med mig selv, for det er helt sikkert en proces, som alle skal lære, før at det virker.

Ville du anbefale Spirit and Mind ApS til andre?
Ja, det vil jeg helt sikkert, hvis der er nogle, som står og har noget de tumler med og gerne vil have en at snakke med om det.

Hvad var din problematik/problematikker?
Der var flere problematikker, men den største var, at de alle sammen var ved at kører sammen oppe i mit hoved op til eksamen. Så første problematik var min eksamensangst, som vi over telefonen fik gjort noget godt for. Så er der problematikker med min familie, min søster, som i 2007 prøver at begå selvmord, en nytårsaften, som går i hat og briller og min søster kommer på Ballerup psykiatrisk afdeling, men hjem dagen efter. I marts 2008 beskylder min søster min far for incest og vi tager handling og vi starter alle i terapi (min bror, søster mig og min mor). Min far har i en periode sin egen psykolog. Min bror mister sin elevplads og går lidt ned en mindre depression. Min søster bliver gravid og går først til lægen i 8 måned. Og så er mine forældre i gang med at blive skilt. Min søster skulle ikke først have barnet, men nu skal hun have det og har den sidste måned boet på et observationshjem.

Hvad effekt har forløbet haft for din hverdag?
Vil sige at det har givet mig mere overskud til at koncertere mig om mig selv, og det jeg gerne vil have tid til i mit liv. Og ikke tænke helt så meget på de andre.

Er der sket nogen ændring i dit forhold til andre mennesker?
Tror ikke der er sket det store i forhold til mennesker generelt. Der er sket en forskel i forhold til min familie, da jeg har accepteret, at de selv kan og skal tage ansvar for deres egne liv også selvom tingene går langsommere, end jeg måske syntes, de burde.

Er der sket ændringer på dit arbejde og i din fritid?
Givet mig mere overskud og gjort mig mere positiv. f.eks. på arbejdet, hvis der er noget som går mig på, så går jeg ind og spørger til det i stedet for at gå og mugge over det, for som oftest er der en fornuftig forklaring bag.

Er der sket ændringer på områder, der ikke umiddelbart har noget med din/dine oprindelige problematik/problematikker at gøre?
Ved en øvelse omkring hvad jeg var taknemlig for, blev jeg bevist om hvor heldige, vi som mennesker er og hvor meget jeg har i mit liv, som jeg bare skal være glad for. Og nu hvor jeg har fået mere ro på selv, føler jeg mig også parat til at gå ud og finde “prinsen på den hvide hest”.

Hvis du skulle navngive det du tager med dig i et ord, hvad ville det så være?
Accept

Priser og rabat

Spirit and Mind ApS ønsker, at terapi og coaching skal være en mulighed for alle og giver rabat til: Studerende, arbejdsløse, pensionister og efterlønsmodtagere. Der gives ikke rabat til par- og familieterapi.

Se priser her

Tider og kontakt

Hos Spirit and Mind ApS kan du få tider hos Inge G. F. Larsen til samtaler uden for almindelig arbejdstid. 

Se tider hos Spirit and Mind ApS her

Kontakt Spirit and Mind ApS her

Narrative samtaler med rabat på Frederiksberg og på Skype

Spirit and Mind ApS tilbyder individuel terapi og coaching, business & executive coaching, outplacement samtaler, par- og familieterapi samt terapi med børn og unge på Frederiksberg og over Skype ud fra den narrative tilgang. Endvidere arbejder Spirit and Mind ApS med højtbegavede børn, hvilket er børn med en IQ over 125.

Coaching and Therapy is also given in English for non-Danish speaking persons.

Se et overblik over alle muligheder for samtaler her

Se yderligere information på Spirit and Mind ApS’s hjemmeside her

 

Skriv et svar

